نمایش آثار دو هنرمند قزوینی در نمایشگاه ترویجی جغرافیای گلیم ایران

آثار دو هنرمند رشته گلیم‌بافی استان قزوین در نمایشگاه ترویجی جغرافیای گلیم ایران در موزه فرش به نمایش درآمد.

به‌گزارش میراث آریا، در این نمایشگاه که آثار گلیم ۲۴ استان در آن به نمایش گذاشته شده، آثار هنرمندان رقیه محمدی از منطقه ارداق و معصومه عسگری از منطقه الموت نیز برای معرفی و بازدید علاقمندان به‌معرض نمایش درآمده است.

معصومه عسگری هنرمند فعال رشته گلیم‌بافی در منطقه الموت  تا کنون موفق به دریافت چهار مهراصالت ملی صنایع‌دستی شده‌است.

گلیم‌های بوئین‌زهرا را با نام گلیم ارداق می‌شناسند که به‌دلیل بافت گلیم‌های منقوش، منحنی و نقش معروف ارداق‌گلی بسیار معروف است.گلیم ارداق به قدری پر نقش و نگار است که بیننده آن‌را به قالی شبیه می‌داند. این گلیم‌ها ساده و دو رو بوده و استفاده از نقوش منحنی در بافت از مشخصه‌های گلیم‌های این منطقه است.گلیم‌بافی در ارداق سابقه طولانی دارد و در خانه اکثر ساکنین این منطقه انجام می‌شود. ساختار گلیم‌های ارداق شامل به‌کارگیری حاشیه‌های متعدد منقوش در ترکیب‌بندی‌های متفاوت است .شیوه نقش‌پردازی گلیم به‌صورت ذهنی و مبتنی بر نقش‌مایه‌های هندسی، شکسته و انتزاعی است و استفاده از نگاره‌ها و طرح‌های گردان و تصاویر گیاهان، حیوانات و پراکنده‌بافی با تکنیک منحنی به‌وفور دیده می‌شود.

دره الموت نیز با پیشینه‌ای چند هزار ساله دارای آثاری ارزشمند از هنر و صنایع‌دستی مشترک مردمان این منطقه است. روستای اندج در این منطقه به دلیل برخورداری از ظرفیت بالای گلیم بافی و تعداد و هنرمندان این رشته به‌عنوان روستای ملی گلیم الموت و نخستین روستای ثبت ملی صنایع‌دستی استان به‌ثبت رسیده‌است.

نمایش آثار دو هنرمند قزوینی در نمایشگاه ترویجی جغرافیای گلیم ایران

از ویژگی‌های گلیم منطقه الموت می‌توان به بافت دورو و نقوش هندسی اشاره کرد. این نقوش در همه گلیم‌های منطقه الموت ساختاری متقارن و منظم دارند و عموما نقوش ساده و هندسی در سراسر گلیم تکرار شده‌است. در بررسی نقوش سراسر منطقه الموت ویژگی‌های مختص این منطقه به‌چشم می‌خورد و در واقع این ویژگی‌ها وجه تمایز گلیم الموت از سایر مناطق کشور است.

در نمایشگاه ترویجی جغرافیای گلیم ایران ۱۱۲ اثر از مجموع ۲۲۰ اثر ارسالی از ۲۴ استان کشور برگزیده و به نمایش گذاشته شده‌اند.

هدف از برگزاری این نمایشگاه معرفی و آشنایی با گلیم مناطق مختلف کشور، آشنایی با آموزش‌های مرتبط با گلیم، حفظ و تداوم کار تولیدکنندگان و تهیه بانک جامع گلیم مناطق مختلف کشور برپا شده است.

این نمایشگاه با مشارکت موزه فرش ایران و تشکل‌های غیردولتی استان‌های مختلف برپا شده و تا تاریخ ۱۳ تیرماه  از ساعت ۹ الی ۱۸ پذیرای بازدیدکنندگان است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403040400233
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha